Hijabia käyttävä fashionista on hijabista

Suomen hijabistat seuraavat muotia Instagramista ja tyyliblogeista.  

Muutama vuosi sitten Sabah Abdulkadir oli turhautunut. Kaupan ammattilainen ei löytänyt itselleen tyylikkäitä asuja Suomesta. Tarjolla oli kirjavia, toisiinsa sopimattomia, lähi-Idästä tuotuja huiveja ja mekkoja. Hyvällä onnella Zaran tai Mangon mallistoista saattoi löytää peittävästä materiaalista valmistetun pitkän hameen tai tunikan.

Abdulkadir päätti perustaa oman vaatemerkin. Kaksi vuotta hän opetteli piirtämään ja kaavoittamaan ja hankki kontaktit kankaantoimittajiin ja tuotantopaikkoihin.

Vuonna 2015 Abdulkadir avasi Queens-nettikaupan. Myynnissä on abayoita eli pitkiä vartalon peittäviä asuja, mekkoja, takkeja ja pääliinoja. Asut täyttävät musliminaisten käyttämän, vaatimattoman muodin normit.

Vaatimaton muoti kiinnostaa maailmalla

Vaatimaton muoti (modest fashion) tarkoittaa vaatetusta, joka ei mässäile vartalon muodoilla vaan peittää pikemmin kuin korostaa. Musliminaisena ei ole vain yhtä oikeaa tapaa pukeutua, joten jokainen tulkitsee vaatimattomuuden käsitettä omalla tavallaan.

Vaatimattomalle muodille ei suomen kielessä  ole vakiintunutta termiä. Toisinaan ilmiöstä puhutaan siveänä muotina, toisinaan hillittynä tai säädyllisenä muotina. Oikea termi valitaan käyttötarkoituksen mukaan.

”Musliminainen haluaa tulla arvostetuksi ennen kaikkea ajatustensa ja persoonansa kautta eikä seksikkyyden perusteella”, sanoo fashionista ja stylisti Pirjo-Liiza Abdullah Muhammad.

Nuoret musliminaiset ovat muotitietoisia ja halukkaita shoppailemaan. Thomson Reutersin ja Dinar Standardin teettämässä State of Global Islamic Economy -raportissa arvioidaan, että vuonna 2021 vaatimaton muoti tuottaa tekijöilleen 368 miljardia dollaria.

Kansainvälisen muotimaailman kärkinimet ovat kiiruhtaneet vastaamaan kysyntään. Kolmen viime vuoden aikana Mango, Burberry ja DKNY ovat suunnitelleet musliminaisille suunnatut Ramadan-mallistot, ja vuonna 2016 italialainen luksusmerkki Dolce&Gabbana, suunnitteli couture-henkisen hijab- ja abayamalliston. Urheilubrändi Nike on lisännyt tuotevalikoimaansa urheiluhijabin.

Muotitietoisten muslimien joukkoon mahtuu niin hipstereitä kuin skeittareitakin.

”Me Suomessa asuvat muslimit tunnemme itsemme ennen kaikkea eurooppalaisiksi. Muokkaamme vallitsevat trendit omaan käyttöömme sopiviksi”, kertoo Queens-vaatemerkin perustaja ja suunnittelija Sabah Abdulkadir.

Suomessa on hijabin muotoinen markkinarako

Suomessa ei Queens-merkin lisäksi ole muita paikallisia vaatimattoman muodin suunnittelijoita. Sekä Sabah Abdulkadir että Pirjo-Liiza Abdullahi Muhammad ajattelevat, että Suomen markkinoille mahtuisi lisää vaatimatonta muotia tarjoavia vaatemerkkejä.

”Suomen muslimiyhteisö on suuri, ja kymmenen vuoden sisällä uusi, aiempaa tyylitietoisempi sukupolvi muslimityttöjä kasvaa aikuisiksi”, sanoo Abdulkadir.

”Jo nyt liikkeessä käyvät asiakkaat ihastelevat nuorten somalityttöjen tyylitajua ja tapaa yhdistellä vaatteita”.

Tällä hetkellä Abdullah Muhammadin lempiasuste on turbaani.

Sabah Abdulkadir tunnustaa olevansa mukavuudenhaluinen pukeutuja. Aiemmin hän pukeutui yleensä housujen ja tunikan yhdistelmään. Tällä hetkellä Abdulkadir käyttää mieluiten mekkoja.

Sekä Abdulkadir että Abdullah Muhammad saavat vaikutteita omaan pukeutumiseensa Instagramin hijabisteilta ja muotibloggareilta. Molemmat seuraavat myös Facebookista ympäri maailmaa asuvia trendikkäitä ystäviään.

Kuva: Mona Kuoppamaa

Kuvassa: Sabah Abdulkadir Queens- liikkeessään Puhoksen ostoskeskuksessa.

Edit: Kuvateksti lisätty 16.2.2018 klo 16.42

 

Vastaa